Om Josef

Om Josef

April 2018, Ripabanan

Född: Juni 97

Intressen: Motocross, friidrott träning och  fiske.

Bor: Färjestaden

Arbetar: Finnvedens lastvagnar Kalmar, -chef Fast By Frank 🙂

Favoritmat: Grillat

Klubb: Kalmar MK

Favoritbana: Sand, Oskarshamn och Kristianstad är bra!

Motorcykel: KTM SX 350-F

Förare Josef Frank, född 1997 började på en PW 50 då jag fyllde fem år 2002.

Började köra mer o träna crossåkning målmedvetet säsongen 2013, innan dess var det bland annat fotboll som lockade.

2002-2011.

Tävlade inom guldhjälmsklasserna på 65 och 85cc. Min andra hoj var en KTM 65cc, tränade och tävlade med den på lokal nivå. Tredje hojen var en Yamaha 85cc (höghjuling) som jag också tränade och tävlade på. Tävlade inom guldhjälmsklasserna fram tills 2008 då jag körde ikull och skadade mig, detta resulterade i att jag fick gå på kryckor under sommaren och inte körde mer under hela året.

2012. #34

Köpte en Husqvarna CR 125 -06 för att återigen känna på det och återuppta tävlandet. Tränade under året och körde under slutet av året mina första tävlingar sedan 2008, det var då två KM med mindre bra resultat, dock sugen igen och hungern inför nästa säsong dök upp.

2013. #197

Köpte en Kawasaki KX250F i slutet av Februari, denna hoj blev ett  lyft för mig i min körning.  Denna säsongen körde jag åtta tävlingar och tävlade för Kalmar MK. Körde hela MX-Sydost serien i Bas-klassen och slutade på en total åttonde plats samtidigt som resultaten blev bättre och bättre under säsongen för varje tävling som gick. Körde två KM. Avslutade tävlandet för året på Gotland med att genomföra tre varv på Gotland grand national

2014. #34

Säsongen startade på samma hoj som 2013. Började med två sista platser i båda heaten i Tranan. I slutet av säsongen låg jag i mitten av listorna ungefär. Sedan några helger efter en av årets höjdpunkter med MX-Sydosten i Kalmar och fight hela första heatet i B-finalen och en fjärdeplats till slut. Sista cross tävlingen avslutades med två A-Finaler på KM:et i Nybro. Sista tävlingen, Gotland Grand National gick  bra och jag körde fem varv på 3timmar och 29minuter. Summeringen blir att det var ett riktigt bra år med många timmar på och av hojen samt att träning och hårt jobb lönar sig.

2015. #634

Säsongen började på en ny Kawasaki KX250f av 2015års modell. Tävlingssäsongen började likadant som 2014. Tävlingspremiär på MK Tranan, men denna gång i DM och med betydligt tuffare konkurrens. Säsongen rullade på, Serietävlingarna likaså. Med tiden gick det bättre och bättre och jag var 4a i en D-final som bäst under serietävlingarna, under säsongens slut kvalade jag in till C-final två tävlingar i rad och varvtider som stadigt förbättrats.  DM:et rullade på, och jag körde totalt 3 av 6 tävlingar där. Slutade totalt på en 27 plats ungefär mitt i fältet, vilket med tanke på antalet körda tävlingar och motstånd får vara helt OK. Avslutade även denna tävlingssäsongen med GGN och en start i juniorklassen, 5 varv på 3h 0 min 25 sek.  Summeringen av detta året är att jag kört mycket hoj (ännu mer 🙂 och tränat mycket (ännu mer 😉 samt att det även denna gång betalat sig i form av bättre och bättre tider och resultat.

2016. #634

Nytt år och nytt märke! Valde att byta till KTM istället för Kawasaki och tog ut en ny KTM SX-F250 i början på December 2015. Detta blev återigen ett lyft för mig då det visade sig att jag skulle trivas riktigt bra på detta märke. Säsongen startade dock dåligt p.g.a en vurpa nere i Kristianstad 1 april som resulterade i uttänjda ligament i vänster handled samt en ordentlig hjärnskakning  så att jag fick stå över första tävlingen. Detta var även första året då jag bestämde mig för att köra lite större tävlingar och mäta mig med dom bästa. Jag körde Junior-sm och Sverigecupen i Rödeby och Oskarshamn. Två tävlingar med mycket nerver och mindre bra resultat, men massvis med erfarenhet. I mitten på Juli kom nästa motgång då motorn på motorcykeln rasade och kamkedjan gick av. Detta innebar ca en månad utan motorcykel i väntan på delar. När motorn väl var tillbaka på sin plats så stämde det bra igen. och jag lyckades ta nästa steg i åkningen.  (Tjuvtränade trots på allt på lite 450 under tiden som min var trasig).  Året i sin helhet blev mindre bra resultatmässigt men jag lärde mig väldigt mycket.

2017. #634

Nytt år och återigen en KTM SX-F250 av nyaste modell. Vinterns träning hade gått väldigt bra och jag körde hoj för första gången den 14Januari nere på Ripa banan i Kristianstad. Försäsongen gick även  den bra och när tävlingarna drog igång  kände jag mig bra förberred. Detta år var det fullt fokus på statustävlingarna och jag skulle köra 3/4 junior-sm och 3/5 deltävlingar i Sverigecupen. Det gick helt okej de första tävlingarna, men i Vrigstad så bröt jag Nyckelbenet under träningen på Junior-sm:et och tvingades till 2,5månaders ofrivillig vila. Detta lärde jag mig också väldigt mycket på och efter skadan hade jag en ny hoj, KTM SX-F350. Jag kom att trivas mycket bra på denna och gjorde mina hittills bästa resultat i serien under den avslutande helgen med två andra platser. På Gotland fick jag dock bara fyra varv då jag fastnade i ett lerhål och tappade ca 25 minuter. I DM slutade jag på en 17:e plats efter att bara ha kört 2/5 tävlingar.

2018 #634